07
יונ
מאת טל קפלינסקי :: תוייג:

קבלת החלטות הוא נושא מרתק אשר יש לו השלכות וקשר לתחומים רבים בחיים ובוודאי גם לניהול זמן. מומחים מתחומי ידע שונים עוסקים בענין ומנסים להבין בצורה מעמיקה יותר את המנגנון האנושי הזה. בארי שוורץ למשל, הוא מומחה אמריקאי בתחום, אשר עוסק בפרדוקס של ריבוי אפשרויות הבחירה בעולם בו אנו חיים. הוא טוען כי אפשרויות הבחירה הבלתי מוגבלות שיש לנו כיום כמעט בכל תחום (המון סוגים של דגנים, מכוניות, בני זוג פוטנציאלים וכו) פועלות לרעתנו ולאו דווקא לטובתנו. מדוע? כיוון שרב האנשים מתקשים לקבל החלטות ומבזבזים זמן רב ואנרגיה על הריבוי הזה או דוחים עד נמנעים ממשימות רבות כי אינם יודעים לבחור בין האפשרויות השונות (תוכניות פנסיה למשל).

פעמים רבות נראה כי מאחורי אנשים המגדירים את עצמם כ"איטיים" עומד למעשה קושי אמיתי בקבלת החלטות. אלה אנשים שעושים בירורים מקיפים לפני שקונים דבר מה ונוטים להתחרט לעיתים קרובות על החלטות שעשו. מכיוון שכמעט כל רגע בחיינו כרוך בקבלת החלטה כלשהו, קטנה או גדולה, ברור שההשפעה של יכולת גרועה בקבלת החלטות על ניהול הזמן היא מכרעת.

ולמי קשה לקבל החלטות?  – לאנשים שלא סומכים על עצמם, לאנשים בעלי נטייה לייחוס פנימי אשר מייחסים את הדברים שקורים תמיד לעצמם ולא לאלמנטים סביבתיים נוספים, לאנשים שמפחדים מאד לטעות, לאנשים שמפחדים מביקורת, לאנשים שמאמינים שיש באמת החלטה נכונה חד משמעית שניתן להגיע אליה.

המציאות היא כמובן שונה מכך – כולנו טועים כל הזמן ואין באמת החלטה נכונה חד משמעית. ברב המקרים תוצאות ההחלטה מתבררות זמן מה לאחר שנלקחה וקשה לדעת ברגע ההחלטה את כל הנתונים (אחרת הרי היה ברור למדיי מה ההחלטה הנכונה). אנשים עם קושי בקבלת החלטות לרב יאמינו כי הם אשמים בהחלטות שגויות, הם אינם לוקחים בחשבון שתמיד יש ויהיו החלטות שגויות.

ישנו ביטוי יפה האומר "כשחוטבים עצים – נופלים שבבים". הכוונה היא שבכל עשיה, טובה ככל שתהיה, יש שבבים, טעויות. אימרה נוספת היא ש"מי שלא עושה – לא טועה". אנשים העוסקים מדיי יום בקבלת החלטות כבדות משקל יעידו כי נדירות הפעמים בהם הם היו בטוחים בהחלטתם ב -100%. תמיד היו טיעונים מן הצד השני שעוררו ספק.

ברמה הקוגניטיבית חשוב להבין את דפוסי החשיבה הנוקשים שעומדים מאחורי הקושי לקבל החלטות ("אסור לי לטעות", "זה יהיה נורא אם אטעה", "אני אחראי לכל טעות" וכו'). ברמה ההתנהגותית כדאי להתמקד באימון מהירות – ממש לאמן את עצמכם בקבלת החלטות מהירה יותר, לקבוע דד ליין לכל החלטה, לעבוד יותר עם תחושת הבטן ולא לחפש עשרות נימוקים הגיוניים לכל החלטה. להסכים לטעות.

אפשרות התגובות סגורה

אפשרות התגובות סגורה.