07
יונ
מאת טל קפלינסקי :: תוייג:

לאיכות הזכרון השפעה של ממש על ניהול הזמן שלנו. זכרון לא טוב דורש אסטרטגיות מפצות שיהפכו את איכות הזכרון לרלוונטית פחות. השורה התחתונה מגיעה בתחילת הדברים – אנשים עם זכרון יומיומי לא טוב (ואני ביניהם!) חייבים לרשום כדי לתפקד בצורה טובה. אין הכוונה לזכרון לטווח ארוך של מידע וחוויות עבר אלא לזיכרון לטווח קצר של כמה ימים (פגישות שקבענו למשל) ולזכרון עבודה שמשפיע על התפקוד המיידי שלנו. בזכרון עבודה הכוונה היא למשל לכך שאנו שמים תיק ליד הדלת, משהו מסיח רגע את דעתנו ואנו יוצאים ללא התיק (ואחר חצי שעה חוזרים לקחת אותו והנה איחרנו בשעה לעבודה…).


רב האנשים יודעים אם יש להם זכרון טוב בכל הנוגע לתפקוד היומיומי. הפתרון לבעיות זכרון נכון ל -2011 הוא בנאלי אך מורכב לעיתים ליישום – רישום. אין שיטות קסם עדיין לשיפור הזיכרון, מדובר בנתון ביולוגי, סוג של עובדה. המוקד הוא במציאת כלי הרישום המתאים שיהיה נוח ומעשי לאדם ואימון בשימוש בו, ובשימוש נכון. במילים אחרות – אתם צריכים למצוא כלי חיצוני שיזכור בשבילכם.

מאחר שהדבר נתון חשוב לשים ככל שניתן את הביקורת העצמית בצד. חיים עם זכרון גרוע הם לעיתים לא קלים או מביכים, אבל אפשר בהחלט להצליח בחיים גם כך. אנשים לעיתים ירימו גבה כשאתם רושמים כל דבר או בודקים ביומן – אך המאמצים האלה עדיפים על פני שכחה של דברים חשובים והמחירים הנלווים לכך. זה כמו דמוקרטיה – הפתרון הכי פחות גרוע…

בין אם מדובר ביומן ידני, ממוחשב או כל פתרון אחר –  חשוב שהמידע יהיה רשום בו בצורה ויזואלית שמסייעת לזכרון –  אם על ידי צבעים, חלוקות וכו'. הכל כדי שיהיה לכן קל יותר.

לגביי אנשים עם זכרון טוב –  הם אכן בורכו במתנה נהדרת ולא תמיד הם ינהלו יומן או רישום כלשהו כי "הכל בראש". לאנשים אלה עשויות להיות בעיות אחרות בניהול זמן כמו המנעות או חוסר תכנון קדימה. הבעיה היא לעיתים, שלא תהיה להם מוטיבציה מספיק חזקה לנהל יומן או רישום, שאולי לא חשובים עבורם כדי לזכור, אך חשובים כדי להתמודד עם ההמנעות וחוסר התכנון. יש מומחים לניהול זמן שאף טוענים בתוקף שאל לו לאדם בכלל לזכור משהו מענייני היומיום וחשוב לרשום הכל, כיוון שהמאמץ לזכור את עניני היומיום מפריע לחשיבה יצירתית גבוהה יותר.

כאן זה המקום לומר כמה מילים על פתקים – פתקים הם לא שיטת רישום והם הדבר הגרוע מכל. עדיף  לא לרשום כלל מאשר לדעת שרשמת זאת איפשהו ולהתחיל להפוך את הבית או התיק כדי לחפש. באופן אידיאלי רצוי שלא יהיו לכם  על השולחן או בבית פתקים ריקים בכלל. נכון שצריך לעיתים לקום ליומן או לאביזר רישום – אך זה כל כך משתלם שלומדים לעשות גם את זה.

אפשרות התגובות סגורה

אפשרות התגובות סגורה.