07
יונ
מאת טל קפלינסקי :: תוייג:

אין דבר כזה דחיינות. כן, אין דבר כזה. דחייה של משימות נובעת מהימנעות ממשהו לא נעים. אנחנו לא "סתם" לא עושים דברים  – אנחנו פשוט נמנעים מלהרגיש את התחושה הלא נעימה הכרוכה בעניין.

דמיינו לרגע שאתם עכבר במעבדה. מצד ימין יש גבינה טעימה ומצד שמאל יש שוק חשמלי בלתי נעים בעליל. מהר מאד אתם תלמדו לכת לגבינה ולהימנע מהשוק. כבני אדם אתם עושים בדיוק אותו דבר – בוחרים כמעט תמיד בדבר הנעים, הקל והנוח על פני הדבר הלא נעים, המשעמם או המתמשך. זה הגיוני וטבעי שתעשו זאת.

לכל אדם יש משימות מהן הוא נוטה להימנע והן שונות מאדם לאדם. למידה של אזורי ההימנעות הללו ישפרו את התפקוד וניהול הזמן שלכם באפן דרמטי.

אם תסתכלו על אנשים שהם "בולדוזרים" של עשייה תראו שהם יודעים שחצי ממה שהם צריכים לעשות ביום הם דברים לא נעימים/לא כייפים/מפחידים/מורכבים/עשויים ליצור תחושת כשלון. הם לא מצפים שהכל יילך חלק ובכיף. הם יודעים שעשייה משמעה להכניס לפעמים את היד לתוך ה"ג'יפה" ושלרב אין דרך להתחמק מזה. אלה אנשים שמכירים את הנקודות החלשות שלהם, אך מקבלים אותן ולא בורחים מהם. אלה אנשים שיודעים ש"אחר כך" זה שקר ו"עכשיו למרות שלא בא לי" זה להיות כן עם עצמי.

הימנעויות יכולות להיות בנאליות כמו הימנעות מעבודות לימודיות מסויימות או מורכבות יותר כמו הימנעות מבקשת עזרה מאנשים בעבודה. בשני המקרים אתם עשויים לבזבז הרבה זמן ואנרגיה ב"הליכה מסביב" למשימות הללו במקום לבצע אותן בפועל. אתם מפסידים כאן מכל הכיוונים – אתם גם לא מבצעים את המשימה, גם מרגישים רע עם עצמכם וגם מבזבזים זמן. למנגנון שעומד מאחורי ההימנעות יש כח שכנוע אדיר, אתם כ"כ רוצים להשתכנע לא לבצע את המשימה שכל טיעון ישכנע אתכם לעשות זאת אחר כך (כלומר לא לעשות) או בדרך אחרת.

אז מה קשה ספציפית לכם? ממה אתם נוטים להימנע? לאיזה סוג של משימות תמיד תגיבו ב"אחר כך", תנערו אותן מכם ותקוו ש"ייעשו מעצמן"? להלן רשימה של הימנעויות אנושיות נפוצות:

 משימות מעורפלות ולא ברורות
בירוקרטיה
דברים שאין בהם סיפוק מיידי: מיילים ארוכים, משימות מתמשכות
משימות שדורשות בקשת עזרה מאחרים
משימות שדחיתם כבר כמה פעמים
משימות שמעורבים בהם אנשים אחרים שלא נעים לכם מהם
משימות בתחומים בהם אתם פחות טובים

בכל פעם שאתם אומרים "אחר כך" כנראה שיש כאן אזור הימנעות. נסו לעצור רגע ולהבין ממה אתם נמנעים ולמה. השאלה הבאה היא האם באמת אחר כך משהו ישתנה במשימה או שההימנעות פשוט עובדת עליכם. ההימנעות תמיד תצא מולכם לקרב, חמושה ומוכנה בטיעונים ותירוצים. לפעמים היא תכניע אתכם, לפעמים אתם אותה.

אפשרות התגובות סגורה

אפשרות התגובות סגורה.